Programma 18+

Omega biedt op de 18+ groepen ook dagbehandeling van volwassen cliënten aan. Dit in navolging van de vraag van ouders voor een vervolgplek voor hun volwassen kinderen. De leeftijd van deze deelnemers varieert tussen de 18 en 45 jaar. Ook bij deze groep ligt de nadruk op transdisciplinaire samenwerking en samenwerking met de ouders. Hier vindt u het beleidsstuk visie 18+ op Omega.

Iedere deelnemer heeft een individueel weekprogramma afgestemd op de doelstellingen die voor hem of haar zijn opgesteld. Naast de individuele activiteiten worden er ook groepsactiviteiten aangeboden. Er zijn muziekgroepen,  bewegingsgroepen en de keukengroep. Daarnaast bezoeken een aantal deelnemers regelmatig de boerderij op IJburg en de bibliotheek op IJburg. In samenwerking met het IJburgcollege wordt er met een groep gewandeld en bezoeken we soms workshops van het IJburgcollege.  Deze groepsactiviteiten worden groepsoverstijgend aangeboden. Dat wil zeggen dat de groepen samengesteld zijn op basis van de behoeften die de deelnemers hebben bij de betreffende activiteit.  Een belangrijk onderdeel van de dagbehandeling voor de 18+ deelnemers is beweging. Er worden veel hulpmiddelen gebruikt die deelnemers in staat stellen zich zelfstandig te bewegen of beweging te ervaren. In de genoemde bewegingsgroepen worden samen met de cliënten op de mat bewegingsactiviteiten gedaan. Een bijzondere activiteit is Muziek op Maandag (MOM). Iedere maand verzorgen professionele musici een optreden op de 18+ groepen.

Op de afdeling bevindt zich een grote open gemeenschappelijke keuken, waar veel van de gezamenlijke activiteiten plaatsvinden. Naast de balkons die aan iedere groepsruimte grenzen is er een ruim terras waar het in de zomermaanden heerlijk toeven is.